Kunskapspartiet

Utbildning

Den enskilt viktigaste faktorn för att motverka brottslighet är utbildning. [Hanna Vapaus och Sebastian Harby. Orsaker till brott bland unga och metoder att motverka kriminell utveckling. 2009] [Hanna Vapaus och Sebastian Harby. ”Kan kriminalitet bekämpas med utbildning?” Uppsala universitet, 2021] Vi behöver ta ett helhetsgrepp på utbildningen, så att alla får det stöd de behöver – oavsett bakgrund. Det är de som har svårast och som är minst motiverade som behöver mest hjälp.

Vi behöver fler lärare och vi ska göra vad vi kan för motivera studenter söka utbildningen. De som arbetar i skolan, måste vara beredda på att fortbilda sig.

Alla lektioner ska vara lärarhandledda. Enbart utbildningsmetoder som fungerar ska användas, men vi får göra experiment i mindre skala om inte forskningen ger ett entydigt svar på om vad som fungerar.

Vi ska ha världens bästa skola och ingen obehaglig statistik får gömmas. Kunskapspartiet ska spela med öppna kort om framgångar och motgångar mot världens bästa skola. Vi ska använda resultaten för att gå vidare på rätt sätt.

Alla ska lära sig att använda böcker, papper och penna innan datorn introduceras i undervisningen. En dator kan aldrig ersätta en lärare. Datorn ska vara ett hjälpmedel. Den ska bara användas när den absolut behövs, t.ex. i programmeringsundervisning, i lägre årskurser.

Staten huvudman för alla skolor

Enbart staten har det helhetsperspektiv som ger en bra fungerande utbildning för alla. Vid en misslyckad skolgång ökar kostnaden för staten och individen lider. Det kan leda till kriminalitet. Kostnaden för rättsväsendet ökar då stort. Till det kommer allt lidande och rädsla det medför för alla andra.

Staten ska så snabbt som möjligt ta över huvudmannaskapet för all offentligt finansierad skola och till alla delar stå för verksamheten.

Det är bättre för staten att ha anställda som gör nytta i stället för att de ska gå arbetslösa. Vi hoppas att tillräckligt många har fått en så god utbildning, att de med entusiasm kan utbilda nästa generation.

Valfrihetssystemet har gjort att många fått en skev världsbild och inte tror på vetenskap eller fakta.

Studiehjälp

De som behöver psykologisk hjälp, motivationshjälp eller hjälp att få en fungerande studie- och minnesteknik ska få det. Studie- och minnesteknik ska läras ut från förskoleklass på det sätt åldern tillåter.

Friskolor

Friskolor hör inte hemma i samhället. De ska så snabbt som möjligt avvecklas.

Genom att dela ut glädjebetyg, ha en fin fasad och en hög andel obehöriga lärare har de hittat sin nisch. Det är otjänster mot eleverna och samhället. Det var inte heller meningen med friskolereformen.

Många friskolor undervisar inte heller i alla ämnen som de ska. [Årsrapport 2022 – Erfarenheter från inspektion 2022. Skolinspektionen. 2023-03-19. url: länk] Långsiktigt är de till skada för alla. Det går inte att samtidigt ta ut en vinst från en friskola och samtidigt göra utbildningen så bra som möjligt. Det är varandras motsatser.

När vi bestämmer reglerna för hur avvecklingen av de fristående skolorna ska gå till måste vi ta hänsyn till eventuella juridiska konsekvenser.

Betyg

Vi behöver ett system för att bedöma hur gott en elev har tillgodogjort sig undervisningen. Det ska vara rättvist och om möjligt bero på den absoluta kunskapen eleven tillgodogjort sig. Ju fortare vi fångar upp dem som inte tillgodogjort sig utbildningen, ju bättre är det. Då kan vi hjälpa dem som behöver det.

Skolor som sätter för höga betyg jämfört med prestationen eller i sina (muntliga eller skriftliga) avtal med sina lärare begränsar skyldigheten att sätta ett rättvisande betyg ska stänga. Det samma gäller om proven är för lätta.

De som inte når godkänt betyg i ett eller flera ämnen ska få en anpassad studieplan. Sommarskola kan bli aktuellt eller att gå om en årskurs.

Skolplikten ska förlängas vid behov.

Studerandemorot

Ett betyg kan kombineras med ett belöningssystem.

För att alla ska se att det lönar sig att studera ska vi införa ett belöningssystem. Både elever och föräldrar ska bli motiverade att hjälpas åt så att studierna fungerar.

Ingen ska ha tid att ens tänka på kriminella aktiviteter eller ens vara i närheten av dem. Som elev ska du veta att om du studerar väl hjälper du till att finansiera något annat du vill ha eller göra.

Moroten ska betalas ut vid högre betyg och det ska vara en förtjänad morot. Provet ska vara tillräckligt svårt.

Sverige är också mycket bättre rustat när kunskaperna behövs. Dessutom är det viktigare att eleverna får en peng när de gjort bra i från sig och inte slösa bort pengarna till riskkapitalbolag.

När artificiell intelligens (AI) mer på allvar kommer, kommer det vara ännu viktigare att veta vad som är rätt och fel. Annars är det lätt att bli lurad. Dessutom för att använda tekniken måste du kunna formulera rätt frågor till AI. Då kommer en felaktig eller felformulerad fråga att ge felaktigt svar.

Studerandemoroten går inte att genomföra med friskolor som sätter högre betyg än vad eleverna är förtjänta av.

Vi hoppas att morotssystemet fungerar. Fungerar systemet bygger vi gärna ut det, så att t.ex. mobbning eller dåligt uppförande kan ge ett avdrag. Det ska utformas på ett psykologiskt verksamt sätt.

Fritidsverksamhet utanför skoltid

Alla elever ska kunna vara på fritidsverksamhet i skolans regi. Det ska finnas möjlighet till läxhjälp. Beroende på omständigheterna kanske läxhjälpen behöver vara på distans.

Argument för att införa det är att ingen ska riskera dras in i kriminell verksamhet för att de inte klarar skolan eller inte har något att göra.

Ordning

Alla lärare ska vara skyldiga att upprätthålla ordningen som behövs för att undervisningen ska fungera. De ska få göra det med våld, om det behövs eller om eleven provocerar fram det.

Ingen som arbetar i skolan ska någonsin vara rädd för att utöva sin skyldighet att hålla ordning. Det ska enbart vara aktuellt att skilja en lärare från sin tjänst vid brott eller om personen inte utför sina arbetsuppgifter.

Om det är ett brott beslutar en domstol och till slut ska en personalansvarsnämnd avgöra om det är skäl nog att inte arbeta som lärare.

För att det också ska bli ordning i de mest stökiga klasserna ska den ansvarige läraren beställa den hjälp som behövs för det. Varje elev ska få omedelbar återkoppling på olämpligt beteende. Det ska finnas tillräckligt med vuxna i skolan för det.

De som går på basinkomst (se länk) ställer upp för samhället genom att hjälpa till i skolan när det behövs, naturligtvis mot lön. För staten blir det en ren vinst. Om t.ex. en kommun är huvudmannen sparar den pengar genom att inte göra det med följd av att undervisningen blir lidande och problembeteendena blir värre.

Det kan också vara ett sätt för kanske tveksamma men blivande lärarstudenter att bekanta sig med Kunskapspartiets skola.

Kravet på utdrag från belastningsregistret för att arbeta i skolan blir kvar.

Grundskola och gymnasium

Alla lärare ska vara behöriga i sitt eller sina ämnen i grundskola och gymnasium.

Skoluniform

För att göra skolan mer socioekonomisk jämlik kan vi ha behov att införa en enhetlig klädsel i skolan, en skoluniform. Då försvinner ett incitament för att begå brott genom att ingens klädsel sticker ut.

Det ska då gälla både lärare och elever.


Copyright © 2025 Kunskapspartiet. Alla rättigheter förbehållna. Partiprogrammet får fritt användas för att granska vår politik. Källan ska anges.
Vi använder enbart nödvändiga kakor och loggar alla säkerhetsrelaterade händelser för analys vid behov.